Två Tummar

Direktlänk till inlägg 22 augusti 2013

Varför detta Jesus-fokus? Del II

Av Clas & Kristian Jönsson & Svensson - 22 augusti 2013 18:00

"Men enligt det kristna synsättet är det yttersta beviset för Guds existens ändå Jesus Kristus själv. Finns det en Gud, då måste vi personer i hans pjäs hoppas på att han skrev in lite information om sig själv i pjäsen. Men kristna tror att han gjorde mer än att bara ge oss information. Han skrev in sig själv i pjäsen som historiens huvudperson, i och med att Jesus föddes i en krubba och uppstod från de döda. Det är med honom vi har att göra." - Tim Keller


I inlägget för en vecka sedan utlovades att vi skulle fördjupa oss i vad det innebar vad Jesus gjorde och varför det påverkar oss djupt. Keller har i sin bok kapitel där han utförligen argumenterar för t.ex evangeliernas trovärdighet och Jesu uppståndelse. Detta kan givetvis vara värt för oss att skriva om. På grund av utrymmesbrist hänvisar vi här till vårt inlägg om Passion of the Christ: http://tvatummar.bloggplatsen.se/2013/03/29/9656744-the-passion-of-the-christ-2004/#kommentarer



Först av allt ska vi gör upp med det stora begreppet "synd". Det för tankarna till omoral och ett dåligt leverne. Många kanske tänker att det står för en förlegad sexualsyn. Andra kanske tänker de inte är speciellt syndiga eftersom de är hyggliga människor. Omoral är definitivt en del av vad som menas med synd, men där mer än så. Det är tankar, ord, gärningar, viljor, att inte göra detta rätta men även att göra det viktigaste i livet till att göra det rätta. Synd innehåller även en aspekt av att vi försöker leva våra liv oberoende av Gud. 


"Synd är en förtivlad vägran att finna sin djupaste identitet i gemenskapen med och arbetet för Gud. Synd är att eftersträva att bli sig själv, att få en identitet, oberoende av Gud." - Tim Keller


Synd är alltså i grund och botten vår galna flykt från och uppror mot Gud. När Gud kom så sökte Han fatt oss som flydde och stiftade fred med oss upprorsmakare. Det låter ju fantastiskt att Gud gjorde det. Frågan man kan ställa sig då är, varför krävdes en blodig offerdöd av Jesus för att genomföra det? Keller skriver klokt att förlåtelse alltid innebär ett kostsamt lidande. För oss människor kan det ta tid att komma över en oförätt även när vi förlåtit nån. Förlåtelsen innebär att vi i viss mån känner av att avstå från att utkräva hämnd. Keller poängterar också att all kärlek innebär att man är tvungen att offra något. Som exempel tar han föräldrar som offrar sin frihet för att älska sina barn. 


"På korset naggas varken rättvisan eller bärmhärtigheten i kanten - båda tillfredsställs omedelbart. Jesu död var nödvändig för att Gud skulle kunna ta rätten och rättvisan på allvar och åndå kunna visa oss kärlek." - Tim Keller


Vi släpper in en annan talare helt kort, pastor Matt Chandler:

Därför kan de som tillhör Jesus förklaras som frikända i Guds dom då Gud själv tagit på sig straffet. Han valde ingen enkel väg utan tog den svåra vägen att förlåta oss. Därför är kristendomen unik då ingen annan religion lär att Gud blev en av oss för att dö för oss och med oss. Han kände med oss och identifierade sig med oss. Nåden lämnar oss inte där utan förvandlar oss. Gud förvaldlar oss genom sin Helige Ande. Vi kommer alla leva med något vårt högsta i vårat liv, ha något som herre. Det vi hävdar är att Jesus är den bästa att leva för. När han ger oss sin nåd så blir vårt gensvar att ge våra liv till honom.


"Jesus är den enda herre du kan leva för som har dött för dig - som drog sitt sista andetag för din skull. Låter det som förtryck, tycker du?" - Tim Keller


Och visst är det så att nåd och förlåtelse förvandlar. Titta bara på detta filmklipp:


Vad ska man då göra för att ta sig vidare? Om man faktiskt vill ta till sig av denna fantastiska nåd som Gud erbjuder. Man måste börja där man själv är och vara ärlig. Är man osäker och kanske även osäker ens motiv så kommer man aldrig kommer man komma fram om man väntar på ett perfekt utgångsläge. Kort och gott tas nåden emot genom att man bekänner synd och tror på Jesus Kristus, på hans person, ställföreträdande offer, död och uppståndelse. Sedan levs det kristna livet ut i gemenskap med andra i en församling. En svag början får inte avskräcka nån från att att börja en vandring.


"Det är inte styrkan i din tro som räddar dig utan föremålet för din tro." - Tim Keller


Jesus är den räddare som vi behöver men inte förtjänar men som gladeligen är vår frälsare!

Även om vi kanske är färdiga med Tim Keller för den här gången är vi inte färdiga med denna serie om vårt Jesus-fokus. Nästa inlägg kommer ha samma tema som detta. Vi tog oss nog vatten över huvudet när vi i ett enda inlägg försökte förklara Jesu verk på korset. Vi återkommer förhoppningsvis nästa torsdag med ytterligare ett inlägg! 

Två Tummar genom Clas

//Jönsson utan Svensson

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar


Regi: John IrwinManus: Gary M. Devore och Norman WexlerI rollerna: Arnold Schwarzenegger, Kathryn Harrold, Darren McGavin, Sam Wanamaker m.fl. Arnold berättade i en intervju till filmen att han fick chansen att bära moderna och fina kläder. Tidi...


Regi: Willard Huyck. I rollerna: Lea Thompson, Tim Robbins, Jeffery Jones, Ed Gale, m.fl. Howard the Duck är otroligt nog en Marvel-serie. Den här filmen var den allra första Marvel-filmatiseringen. Den är den sista filmen som regissören Willar...


Regi: Rodrigo Cortés Manus: Chris Sparling I rollerna: Ryan Reynolds och resten är endast röstskådisar Trivia: Filmen spelades in i kronologisk ordning under 17 dagar i en studio i Barcelona.   Synops Ryan Reynolds spelar lastbilschauf...


Regi: Mark Forster. Manus: Matthew Michael Carnahan m.fl. & Max Brooks (bokförfattaren)I rollerna: Brad Pitt, Mireille Enos, Daniella Kertesz m.fl.Trivia: Författaren Max Brooks har offentligt sagt att filmen inte har så mycket med boken att göra ...


Regi: Robert Zemeckis
Manus: Robert Zemeckis, Bob Gale I rollerna: Michael J Fox, Lea Thompson, Christopher Lloyd med flera Trivia: Detta är första filmen i en trilogi men Christopher Lloyd (Doc Brown) ville göra en fjärde där de åker till a...

Presentation


Denna blogg drivs av två filmtokiga kristna bröder. Vi skriver om populärkultur och hur det kan relatera till den kristna tron. Främst så är våra inlägg att vi tittar på och talar om film.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards