Två Tummar

Alla inlägg under oktober 2013

Av Clas & Kristian Jönsson & Svensson - 10 oktober 2013 18:00

Så har vi nu slutligen kommit till slutet av denna serie. Vi har utifrån olika aspekter besvarat frågan varför vi har en kristocentrisk blogg. När ni läst detta inlägg rekommenderar vi att ni läser alla inlägg i serien igen, helst i sträck, så kommer ni få en helhet.


Vi har nu kommit fram till inlägget som kommer att handla om Jesu återkomst. Om man gör en sökning på google eller youtube dyker det upp en massa freaky saker. Detta ämne attraherar kristenhetens nötter som filmnördar till en filmkväll. Detta inlägg ska förhoppningsvis vara nötfritt. CS Lewis skriver i sin bok "Kan man vara kristen?" att Jesus när han lät sig födas så kom han som en förklädd kung. CS Lewis skrev boken under brinnande världskrig och därför använde han den passande liknelsen att Jesus kom i smyg in på ockuperat territorium för att besegra ondskan. I och med korset och uppståndelsen är ondskan krossad. Dock är den ännu inte fullt ut besegrad. CS Lewis skriver att Jesus kommer att komma igen och kommer då landstiga med full kraft. 


"Den gången kommer det nämligen inte att vara en förklädd Gud, utan något så överväldigande att varje levande varelse antingen slås av en oemotståndlig kärlek eller av oemotståndlig skräck." - CS Lewis


Jesus återkomst innebär fullbordningen av Guds räddningsverk för sin skapelse. Allt ondska och skit kommer att försvinna för evigt. Världen kommer att förnyas och all död, synd och plåga kommer att förevigt vara borta. De som tillhör Jesus kommer få leva i evighet med Honom och med varandra. De som avvisat Jesus kommer få precis vad de vill, nämligen en evighet utan Gud. Detta väcker säkert massvis med frågor och invändning vilket vi tyvärr inte har möjlighet att behandla här. Det vi dock kan konstatera är att Jesus kommer göra allt nytt och återställa allt. Kungen kommer återta sitt rike och ondskans imperium kommer att krossas. Det mänskliga historieberättandet är stärkt färgat av en frihetslängtan, en längtan efter en bättre värld. Det är för att alla på ett eller annat sätt vet att världen är skev och inte som den ska. Därför finns en allmänmänsklig längtan efter en bättre värld. 


Detta är något vi kristna kan bejaka och instämma i. Scener som den ovan kan fylla oss med glädje, hopp och känsla av befrielse. Alla populärkulturella uttryck efter en bättre värld är glimtar om den frihet som kommer. Anledningen till att vi har är ett Jesus-fokus är att vi vill tala om den frihet som är på väg. Vi vill tala om den mäktiga kung som kommer landstiga i makt för att krossa ondskan slutligen och göra hela världen ny. Do'nt miss out!


Over and out!


Två Tummar genom Clas

//Jönsson & Svensson

Vi har nu kommit till den sjunde och nästsista delen i våran serie om varför vi har ett Jesus-fokus. Vi började serien med att göra upp med om det är arrogant av oss. Vi gick vidare till Jesu död och uppståndelse som vi gav stort utrymme. Nu senast skrev vi om Hans himmelsfärd. Nu har vi kommit fram till vad Jesus gjort och gör sedan dess. Vi har valt att göra detta inlägg mer personligt än de tidigare eftersom detta kommer fånga ett par teologiska sanningar vi vill kommunicera.

Först ska vi börja med att konstatera att Jesus regerar som universums suveräne kung! Han har varit Gud i all evighet men nu känner vi Honom som vår kung. Gud har alltid varit kung över sin skapelse. Genom Jesus ser vi hur Gud återtar sin skapelse för att fördriva ondskan, som dock INTE på något sätt lyckas minska Guds allsmakt. Att Gud har full kontroll är en enorm uppmuntran för de som tillhör Honom i denna värld som rätt ofta kunna vara tuff att leva i, även för oss som lever på plats och i en tid av unikt välstånd. För de som tillhör Jesus så verkar Han i dem genom Gud Helige Ande till förvandling och upprättelse.


"Ty Gud är den som verkar i er, både vilja och gärning, för att hans goda vilja skall ske." - Fil 2:13

 

"Ty den Ande som Gud har gett oss gör oss inte modlösa, utan är kraftens, kärlekens och självbehärskningens Ande." - 2 Tim 1:7 



Som kristna är vi inte passiva utan vi är utsända i tjänst. Något som nog är uppenbart är något som driver Två Tummar.


"Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn." - Matt 28:19

 

Med denna teologiska introduktion har vi kort och förmodligen bristfälligt presenterat hur Jesus verkat och verkar sen sin uppståndelse. Varför ger detta oss själ att ha ett Jesus fokus? Universums kung älskar oss! Han kommer låta universum få ett gott slut. I slutändan, nån gång vid tidens slut, blir det ett lyckligt slut för de som tillhört Honom. Han verkar i oss, genom oss, och för oss. Wow!

 

Clas snubblade över ett blogg inlägg på The Gospel Coalition. Inlägget var en sammanställning av tweets på temat "Can I Tell You About My Friend Jesus?". Detta var ju precis det tema vi tänkt oss för detta inlägg. Därför valde vi ut våra respektive topp tre av listan av tweets. Det kommer ge en liten glimt av vad Jesus gjort och gör för oss. Det kommer även ge skäl till varför vi har ett Jesus-fokus. Låt oss börja med Kristians topp 3 och därefter Clas topp 3.

1. I love my friend Jesus because he's never left me, and will never leave me, even when I'm most leave-able. 

Först och främst har Jesus varit trofast i mitt liv, och jag är bergfast övertygad om att han aldrig kommer att lämna mig vad som än händer. Det har livets erfarenhet sagt mig.


2. I love my friend Jesus because he is infinitely rich with grace and a big spender. 
Även om jag ibland kan tycka att jag inte förtjänar Guds nåd, så står Bibeln fast i sina löften, att vi är frälsta genom tro. Och nåden är en av de saker jag är oerhört tacksam över, för utan den skulle det vara ute med oss många gånger om.


3. I love my friend Jesus because when I enter the room, he doesn't shake his head & mutters "this guy" but smiles and shouts: "This guy!"
För mig är även Jesus den som är bäst på att uppmuntra i alla väder. Det är något jag behöver bli påmind om ofta. Jag har en känsla av att det inte bara är jag.


1. I love my friend Jesus because he just straight-up — no hesitations, no qualifications, no ifs ands or buts — loves me.

Universums kung älskar mig med en kärlek större än jag kan tänka mig. Den är helt och hållet ovillkorlig. Hur kan jag inte vilja att älska nån som är så tillbaka. Ja, just det, jag misslyckas ju allt för ofta med det. Ändå står Hans kärlek fast!


2. I love my friend Jesus because he took my death, even though he had plenty of time to think it over and every reason to say no.

Som jag sa ovan kan mitt gensvar till Jesu kärlek vara trögt och ljummet. Jag har gett Jesus alla skäl till att överge mig. Ändock dog Han för mig med mig i åtanke. Det är så stort att det inte finns ord för det!


3. I love my friend Jesus because he knows everything I’ve ever thought and still doesn’t cross the street to avoid me when he sees me coming.

Jag kommer aldrig förvåna eller lyckas göra så att Jesus ser ner på mig. Vetskapen att Jesus aldrig kommer att undvika mig ger mig frihet till att förändras. Jag behöver inte vara krampaktigt religiös utan jag kan leva vänd till Jesus. Han kanske kommer disciplinera mig eller låta mig bära konsekvenserna av dumma handlingar MEN han kommer aldrig överge eller sluta älska mig.


Nu blev det bara text i detta inlägg men förhoppnings har vi gett en lite större förståelse till varför vi har ett Jesus-fokus. Kom tillbaka nästa vecka för den stora finalen!
Två Tummar Genom Clas

//Jönsson utan Svensson


Från albumet Outlandos d’Amour (1978)
Skivbolag: A&M Records


Bandet the Police bildades 1977 av Sting och Stewart Copeland. Efter ett tag anslöt också gitarristen Andy Summers, som hade varit med i många av British Invasion-banden.  Det tog ett tag innan de fick ut sin första fullängdare – den kom hösten 1978 – och direkt efter att A&M hade släppt deras första singel ”Roxanne” gav de sig ut på turné. Sedermera växte sig denna trio allt mer framgångsrik, och det berodde dels på att de var extremt duktiga på sina instrument, men främst för att Sting var och är en superb låtskrivare, och de bemästrade verkligen att ge ut popsinglar. 1983 var de ett av världens största band, men interna spänningar ledde till att de splittrades 1985, och Sting fortsatte själv, och tog med sig de flesta av gruppens publik. 2007 genomförde de en återföreningsturné.  Det är dock inte detta vi ska fokusera på här, utan en speciell låt på deras debutalbum som heter Hole in My Life.


Yeah

Yeah

There's a hole in my life
There's a hole in my life

Shadow in my heart
Is tearing me apart
Or maybe it's just something in my soul

There's a hole in my life
There's a hole in my life
Be a happy man
I try the best I can
Or maybe I'm just looking for too much

There's something missing from my life
Cuts me open like a knife
It leaves me vulnerable
I hate this disease
I shake like an incurable
God help me, please
Oh, there's a hole in my life
There's a hole in my life
Yeah, yeah, yeah
There's something missing from my life
Cuts me open like a knife
It leaves me vulnerable
I hate this disease
I shake like an incurable
God help me, please
Oh, there's a hole in my life
There's a hole in my life

 

Texten
Det är Sting som har skrivit den, och han konstaterar att det är ett hål i hans liv, något som tär på själen, att det är som en sjukdom, att det är något som saknas. Först och främst kan man säga att detta är en mycket allmänmänsklig känsla. Människans universella ensamhet, är också en del av detta.  De grupper som verkligen pekar ut denna ensamhet och meningslöshet, och gör musik om den, brukar kunna sälja fantastiskt mycket skivor.  Men det är mycket ovanligt att texter till pop och rockmusik handlar om något annat än kärlek och sex. Ett undantag är grungerocken, som inte hade några sådana låtar, av principskäl. U2 sjunger mer än gärna om ”that God-shaped hole” och även kristna grupper som Audio Adrenaline, som har gjort en låt som heter just God Shaped Hole. Sting kommer dock inte längre i denna texten än att han konstaterar att det är något som saknas i hans liv, och det behöver förresten inte vara hans liv. Detta är ju en text till en sång, och som sådan bör den behandlas individuellt. Han säger att han försöker vara en lycklig man och göra det bästa han kan, men inser kanske att gärningar gör inte en människa lycklig, med mänsklig strävan kan man bara nå till en viss punkt.  


Sting sjunger ”God, help me please”, och det är sant att det nog endast är Gud som kan hjälpa oss att fylla detta hål i vår själ. Kristian har träffat oerhört många som har sökt på fantastiskt många platser efter något att fylla livet med mening, men enligt dem var det endast Jesus som kunde göra livet meningsfullt, och ge själen frid.

 

Budskapet
Det är som att The Police ger mig öppet mål här, det är så lätt att säga att det som kan ge ditt liv mening och frid är Jesus Kristus! :D Vissa människor gör sitt bästa att gömma sig för Gud, kanske speciellt de som har haft att göra med Honom tidigare, men sedan vänt Honom ryggen av någon anledning. Men du ska veta att även om du lämnade Gud, så har han aldrig lämnat dig.

 

 Är vi trolösa - han förblir trofast, ty han kan inte förneka sig själv.  2 Timoteusbrevet  2:13


Vi vet att det låter ganska klyschigt, men Gud är bara en bön bort från dig. Det enda du behöver göra är att vända dig till Honom, han kommer att ta emot dig med öppna armar.


Alla som Fadern ger mig [Jesus] kommer till mig, och den som kommer till mig skall jag aldrig någonsin kasta ut. Joh. 6:37

   


Deux Doigts/Zwei Tummen/Två Tummar genom Kristian

//Svensson utan Jönsson

Presentation


Denna blogg drivs av två filmtokiga kristna bröder. Vi skriver om populärkultur och hur det kan relatera till den kristna tron. Främst så är våra inlägg att vi tittar på och talar om film.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards