Två Tummar

Direktlänk till inlägg 9 september 2013

Varför detta Jesus-fokus? Del IV

Av Clas & Kristian Jönsson & Svensson - 9 september 2013 18:00


Nu är det förmodligen rätt uppenbart att detta inlägg kommer handla om Jesu uppståndelse. Vi kommer i detta inlägg utgå endast från ett enda bibelord. Det är ett bibelord är hämtat från ett brev som Paulus skrev till en församling i Korint. Bland andra saker tar han upp att det finns de i församlingen som förnekar de dödas uppståndelse. Paulus går in i argumentation med dem och kopplar ihop de dödas uppståndelse med Jesu uppståndelse.


"Men om Kristus inte har uppstått, då är vår predikan meningslös och er tro meningslös. Då står vi där som falska vittnen om Gud, eftersom vi har vittnat mot Gud, att han uppväckte Kristus, som han inte har uppväckt, om det verkligen är så att döda inte uppstår. Ty om de döda inte uppstår, har inte heller Kristus uppstått. Men om Kristus inte har uppstått, då är er tro meningslös och ni är ännu kvar i era synder. Då har också de som insomnat i Kristus gått förlorade. Om vi i detta livet sätter vårt hopp endast till Kristus, och han inte har uppstått, då är vi de mest beklagansvärda av alla människor." - 1 Kor 15:12-19


Låt oss nu i tur och ordning se vad som sägs.


1) Har Jesus inte uppstått faller hela den kristna tron!

Paulus skräder inte orden och uttrycker sig drastiskt. Fast han har helt rätt. Jesus sa upprepade gånger att han skulle uppstå (vilket lärjungarna inte hajade). Men har han inte uppstått så talade han osanning eller så hade han fel. Oavsett vad så kan man då inte längre tro att Jesus var Gud i mänsklig gestalt som kom för att dö för våra synder. Det är kärnan i kristna tron. Därför är uppståndelsen den springande punkten. Återigen hänvisar vi till vårt inlägg om "The Passion of the Christ" där vi går igenom grundläggande argumentation för uppståndelse. Men eftersom uppståndelsen är en dealbreaker eller dealmaker så kommer vi återkomma till detta ämne.


2) Begått svåra synder mot Gud

Om vi kristna gått runt och berättat att Gud blivit människa och levt ibland för oss för att sedan dö för oss och det visar sig inte stämma, vad tycker då Gud om det? Det vi har ägnat oss åt då är att ha talat lögner om Gud och förlett folk. För Gud som är sanningen själv blir det ett stort brott att sprida falskhet om honom. 

 

3) Vi är kvar i våra synder

Om Jesus inte var det perfekta offret för våra synder då är vår position fortfarande inför Gud oförlåtna och orenade syndare. Vi bär alltjämt på skulden för våra brott, eftersom den vi trodde var lösningen inte var det. All befrielse och förvandling från synd som utlovats och skett i Jesu namn är en chimär eller som bäst att vi bara ryckt upp oss utan att ha ändrats på riktigt.  

 

4) Hoppet för avlidna kristna är ute

Vi kristna har hoppet om att en dag själva få resa oss ur vår grav då Jesus gått före oss. Han kommer uppväcka oss. Fast stämmer inte detta vad händer då med vårt hoppet? 

 

5) Vi är de mest beklagansvärda människor

Med allt detta ovan beaktat, vad säger detta oss som tror på det? Om Jesus inte uppstått vad fåniga vi kristna är! Allt vi tror och ägnar oss åt faller ihop. Då är det bara att beklaga sig över oss. 


Förstår ni hur viktigt det då är med uppståndelsen? Det står mycket på spel. Paulus soppar inte det under mattan utan går all in med vad som står på spel. Men Paulus avslutar passagen ovan med: 


"Men nu har Kristus uppstått från de döda som förstlingen av de insomnade. Ty eftersom döden kom genom en människa, så kom också de dödas uppståndelse genom en människa." - 1 Kor 15:20-21


Låt oss se vad det betyder om vi vänder på Paulus argumentation ovan. Har Kristus uppstått så är vår tro meningsfull! Har Kristus uppstått står vi som sanna vittnen inför Gud! Har Kristus uppstått är vi befriade från syndens skuld och kraft! Har Kristus uppstått har vi hopp för avlidna kristna och således hopp inför vår egen död! Har kristus är vi knappast mest beklagansvärda utan mest välsignade människor!

Har Jesus Kristus uppstått så är det oerhört stort! Det innebär att döden inte har sista ordet. Jesus är den första att uppstå (förstligen) och så ska de som tillhör Jesus också få uppstå. Synden som vi förde in i världen med alla dessa konsekvenser upphäver Jesus och tar bort. Vi låter inlägget faktiskt sluta så här!

Kristus är sannerligen uppstånden!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar


Regi: John IrwinManus: Gary M. Devore och Norman WexlerI rollerna: Arnold Schwarzenegger, Kathryn Harrold, Darren McGavin, Sam Wanamaker m.fl. Arnold berättade i en intervju till filmen att han fick chansen att bära moderna och fina kläder. Tidi...


Regi: Willard Huyck. I rollerna: Lea Thompson, Tim Robbins, Jeffery Jones, Ed Gale, m.fl. Howard the Duck är otroligt nog en Marvel-serie. Den här filmen var den allra första Marvel-filmatiseringen. Den är den sista filmen som regissören Willar...


Regi: Rodrigo Cortés Manus: Chris Sparling I rollerna: Ryan Reynolds och resten är endast röstskådisar Trivia: Filmen spelades in i kronologisk ordning under 17 dagar i en studio i Barcelona.   Synops Ryan Reynolds spelar lastbilschauf...


Regi: Mark Forster. Manus: Matthew Michael Carnahan m.fl. & Max Brooks (bokförfattaren)I rollerna: Brad Pitt, Mireille Enos, Daniella Kertesz m.fl.Trivia: Författaren Max Brooks har offentligt sagt att filmen inte har så mycket med boken att göra ...


Regi: Robert Zemeckis
Manus: Robert Zemeckis, Bob Gale I rollerna: Michael J Fox, Lea Thompson, Christopher Lloyd med flera Trivia: Detta är första filmen i en trilogi men Christopher Lloyd (Doc Brown) ville göra en fjärde där de åker till a...

Presentation


Denna blogg drivs av två filmtokiga kristna bröder. Vi skriver om populärkultur och hur det kan relatera till den kristna tron. Främst så är våra inlägg att vi tittar på och talar om film.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards