Två Tummar

Direktlänk till inlägg 17 oktober 2012

Detta är vi och detta är bloggen

Av Clas & Kristian Jönsson & Svensson - 17 oktober 2012 18:00

Två Tummar har nu existerat ett bra tag och därför är det på plats att presentera oss djupare. Så mitt i pågående Alien-månad kommer här en presentation av oss och våra tankar bakom bloggen.  


Kristian

Jag heter Kristian Svensson och bor här i Stockholm där jag också är född och uppvuxen. Till vardags är jag bibliotekarie på ett folkbibliotek i Stockholms län och på fritiden spelar jag gärna trumpet, gitarr eller elbas - fast inte samtidigt - och ser film eller lyssnar på musik. Jag gillar att träffa kompisar också och pluggar även körkortsteori. Tanken är att ta körkortet lagom till jul. Min första dvd-film köpte jag hösten 2004, och det var Superman III. De gamla filmerna om Stålmannen har alltid varit mina favoritfilmer, om man nu undrar över det. Det tog däremot flera månader innan jag kunde titta på den filmen. En kompis hade övertalat mig att köpa en dator (med separata hårdvarudelar som jag hade svårt att sätta ihop), men det är en helt annan historia.


Jag har varit kristen nästan hela mitt liv. Är uppvuxen i en kristen familj med föräldrar som blev kristna i vuxen ålder. Vid ungefär 8 års ålder satt jag på pappas kontor och lyssnade  på ett kassettband från en kristen barnkassettklubb. I slutet av bandet fanns en frälsningsbön som jag bara kände att jag skulle be med i. Direkt efteråt kändes livet helt nytt och fräscht, som att jag såg världen för första gången. Det är detta Bibeln kallar att bli född på nytt. Jag sprang ner till undervåningen och köket där mina föräldrar stod och lagade mat, och jag ropade: ”Jag har blivit frälst!” Resten är. för att använda ett slitet uttryck och göra långa bisatser, historia. 


Tanken på en kristen filmblogg hade jag aldrig tänkt på förrän Clas pitchade idén till mig. Tanken på att nästan varje film man ser potentiellt har ett kristet budskap är en överväldigande tanke, men det är ju potentiellt möjligt. Jag gillar att peka på Jesus mer indirekt genom exempelvis filmer eller böcker, och inte nödvändigtvis genom att jag själv presenterar evangeliet. Därför passar Två Tummar bra. I början var kanske inte kvaliteten den bästa, speciellt eftersom jag är en sån språkpedant, men det har blivit bättre och bättre och nu tycker jag faktiskt om Två Tummar, tro det eller ej. 

 


Clas

Mitt namn är då Clas Jönsson och bor hyfsat centralt i Stockholm. Till yrket är jag socialsekreterare och jobbar på socialförvaltningen i en kommun söder om Stockholm. Mycket av min fritid går åt till min församling, Betlehemskyrkan. I övrigt är det film, böcker, mat och gott umgänge som jag gärna ägnar mig åt. 


Jag har inte varit kristen hela livet och är inte uppvuxen i en kristen familj. Vid tiden för konfirmation så var det så att jag var ateist och såg ingen poäng alls i att ägna sig åt något kyrkligt trams. Ironiskt nog så ville dock mina föräldrar det eftersom min familj ändå är rätt traditionsbunden. Till slut lyckas de övertala mig med hjälp av presenter. Gud har humor kan man säga. Sagt och gjort, jag påbörjade konfirmationen. Till min förvåning motsvarade inte mina ledare och prästen de fördomar jag hade om kristna. Dessutom var de kärleksfulla. Mot slutet av min konfirmation hade då min ateistiska hållning skakats. Det ledde till en bön ”Gud, finns du så visa mig det på återsamlingslägret”. Till hösten var det då ett reunion-läger. På lördagkvällen var det en längre andakt. I kapellet spelades en lovsångsskiva. Jag låg på golvet och funderade/bad. Det var då jag fylldes av en fridfull känsla av sanning. Det var som om jag bara blev övertygad om att ”detta är ju sant”. På den vägen är det och den har varit långt ifrån rak. Jag har haft djupa tvivel men Gud har alltid varit trofast och gett en väg vidare. 


Filmer är något jag uppskattat länge. För en massa år sedan började det växa i mig ett intresse för att presentera den kristna tron via populärkulturen. Det har mognat framförallt på de senaste åren. En insikt jag har lärt mig är att filmer inte är hjärndöda. Indirekt eller direkt så kommunicerar de någonting. Det kan vara att filmer presenterar en världsbild, moral och människosyn. Detta innebär att de även kan ha saker att säga om Gud. Detta är inget som bör förvåna en. Vår kapacitet att vara berättare är för att vi är Guds avbilder som är historien Kung och därmed mästaren av historieberättande. På så sätt har jag alltså blivit inspirerad av att analysera film och se hur det relaterar till kristen tro. Det leder då till en bra språngbräda att få presentera det jag tror på via ett kreativt sätt. Jag har pluggat på en bibelskola som heter Credoakademin som gett mig stor utrustning att tänka kring världsbilder och filosofi samt att presentera den kristna tron på ett intellektuellt trovärdigt sätt. Jag har även varit väldigt inspirerad av en pastor som heter James Harleman. Idén om en blogg väcktes spontant och jag gav den till Kristian på grund av vårt gemensamma filmintresse. 

 

 

Film & Jesus:

Vi båda hade bloggat förut men aldrig fått fart på dem på grund av bristande respons och inspiration. Idén om en blogg med ett fastställt syfte och baserat på intresse verkade som en kul idé. Ett ämne som film öppnar för att många ska kunna finna det vi skriver intressant. Platon sa att:


”De som berättar historier är de som styr samhället”


Vår populärkultur och speciellt då film har mycket inflytande över vad vi tänker och gör. Därför är det ett så bra forum att få dela det som ligger oss närmast om hjärtat, eller snarare Han som ligger oss närmast om hjärtat; Jesus!

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar


Regi: John IrwinManus: Gary M. Devore och Norman WexlerI rollerna: Arnold Schwarzenegger, Kathryn Harrold, Darren McGavin, Sam Wanamaker m.fl. Arnold berättade i en intervju till filmen att han fick chansen att bära moderna och fina kläder. Tidi...


Regi: Willard Huyck. I rollerna: Lea Thompson, Tim Robbins, Jeffery Jones, Ed Gale, m.fl. Howard the Duck är otroligt nog en Marvel-serie. Den här filmen var den allra första Marvel-filmatiseringen. Den är den sista filmen som regissören Willar...


Regi: Rodrigo Cortés Manus: Chris Sparling I rollerna: Ryan Reynolds och resten är endast röstskådisar Trivia: Filmen spelades in i kronologisk ordning under 17 dagar i en studio i Barcelona.   Synops Ryan Reynolds spelar lastbilschauf...


Regi: Mark Forster. Manus: Matthew Michael Carnahan m.fl. & Max Brooks (bokförfattaren)I rollerna: Brad Pitt, Mireille Enos, Daniella Kertesz m.fl.Trivia: Författaren Max Brooks har offentligt sagt att filmen inte har så mycket med boken att göra ...


Regi: Robert Zemeckis
Manus: Robert Zemeckis, Bob Gale I rollerna: Michael J Fox, Lea Thompson, Christopher Lloyd med flera Trivia: Detta är första filmen i en trilogi men Christopher Lloyd (Doc Brown) ville göra en fjärde där de åker till a...

Presentation


Denna blogg drivs av två filmtokiga kristna bröder. Vi skriver om populärkultur och hur det kan relatera till den kristna tron. Främst så är våra inlägg att vi tittar på och talar om film.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards