Direktlänk till inlägg 22 december 2012
Regi: Roger Allers, Rob Minkoff
Manus: Brenda Chapman med ett team på 27 pers!
Röstroller: Matthew Broderick, James Earl Jones, Jeremy Irons, Moira Kelly, Nathan Lane & Emie Sabella
När Timon & Pumba introducerar ätandet av insekter för Simba så har en av insikterna musse-öron. Karaktärernas namn är ord på Swahili, ett tips att kolla upp.
Synops
Lejonet Simba, tronföljaren till sin far Mufasa, växer upp i Lejonriket med kompisen Nala och kungens tjänare Zazu. Kungens bror Scar visar sig snabbt ha en mörkare sida och genomför en kupp och tar över tronen från Mufasa, Simbas far. Simba måste fly och träffar Timon och Pumbaa, en surikat och ett vildsvin som lever ett bekvämt liv i djungeln. Simba får reda på hur det står till i Lejonriket och beger sig tillbaka för att ta tillbaka tronen från Scar.
Skådespeleri
Här är det ju tal om röstskådespeleri. Först av allt måste sägas att våra åsikter går isär. Kristian föredrar filmen på svenska (eftersom han har sett den på svenska när han var liten) och Clas på engelska. Detta säger dock något viktigt om filmen. Animatörerna har varit ytterst kompetenta i att göra så att filmen blir lyckad att översätta. I båda översättningarna har de samlat en ensemble av skådespelare vars röster passar deras karaktärer. De har inte legat på latsidan utan tagit filmen på allvar.
Regi
Detta är en film med en oerhörd solid story och manus. Inte bara är det nostalgi att se den utan den funkar även som en vuxenfilm. Storyn är episk och skulle lika gärna kunna vara hämtad från något historiskt drama á la Shakespeare. Den handlar om ett kungarike där kungen bror dödar kungen och fördriver arvingen för att själv ta makten. Sedan handlar storyn om hur arvingen måste göra upp med sitt förflutna och lämna exilen och återta sin tron. Tunga grejer. Den är faktiskt löst baserad på Hamlet. Clas har läst Hamlet för ett antal år sedan och tycker Lejonkungen är en fantastisk variant på den berättelsen.
Produktion
Mycket research ligger bakom filmen och man får en helhetskänsla av den. Det är en känsla av att det här verkligen är Afrika och det är En värld full av liv och Hakuna matata. Det är vältecknat och bakgrunderna är det heller inget fel på. Djuren ser ut som djur, utom att de även kan prata. Animatörerna använde riktiga djur som modeller och det märks verkligen.
Musiken är välproducerad och gjord av Elton John och Tim Rice, och de fick några välförtjänta hittar och även Oscarsnomineringar efter fimen eftersom Lejonkungen blev ett sådant fenomen. Hans Zimmer har varit boss för hela filmmusiken och han visar verkligen att han är kompetent. Mycket kul att han tagit sitt jobb på allvar och inte fjantat till det bara för att det är en barnfilm. Han har strävat efter ha ge filmen en stark afrikansk touch vilket är mycket lämpligt. I övrigt hjälper musiken att förmedla känslor. Hur lyckas då det? Det är bara att se på vilket genomslag soundtracket fick så har du ditt svar.
Budskap
Filmen handlar mycket om identitet och hur man ska hantera sitt förflutna. Filmskaparna har haft som avsikt att ta upp tunga ämnen på ett barns nivå. Ändå lyckas den gå hem över åldersgränserna. Det visar hur väl de har lyckats. Alla bär vi på de svåra frågorna och hur vi ska hantera det förflutna. Alla bär vi på ett ryggsäck med tunga saker för vår bakgrund. Hur föreslår filmen vi hanterar det?
”Oh yes, the past can hurt. But the from way I see it, you can either run from it, or... learn from it.” - Rafiki
Detta är en klockren livsprincip. Vi tycker den är väl värd att fundera över och ta till sig. Den är visdom som många har lärt sig genom livet och finns i Bibeln. För den kristne gäller denna princip på ett stort plan. Vi tillhör Guden som är universums suveräna kung.
”Ni tänkte ont mot mig, men Gud har tänkt det till godo genom det som nu har skett för att bevara många människors liv.” - 1 Mos 50:20
”Vi vet att för dem som älskar Gud samverkar allt till det bästa, för dem som är kallade efter hans beslut.” - Rom 8:28
Vi formas av våra förflutna men kan inte låt dem dominera oss. Det vi däremot kan göra är att ta de lärdomar som finns och röra oss framåt. I berättelsen finns som sagt även identitet som ett tema.
”You have forgotten who you are and so have forgotten me.” - Mufasa
Denna replik fångar en stor del av vår mänskliga identitet, vår andliga vilsenhet. Vi har alla lämnat Gud och på så sätt lever vi ett tillstånd som inte var tanken. Mänskligheten som helhet och alla individer är skapade till Guds avbild. När vi vände Honom ryggen förlorade vi dem viktigaste delen av vår identitet. Historien slutar däremot inte där. När vi vände Gud ryggen så kom Han till oss. Han blev människa i Jesus för att leva det liv borde ha levt och dö den död vi förtjänade. Sedan uppstod han från de döda och besegrade satan, ondskan och döden.
”Fastän han var till i Gudsgestalt, räknade han inte tillvaron som Gud såsom segerbyte utan utgav sig själv genom att anta en tjänares gestalt då han blev människa. Han som till det yttre var som en människa ödmjukade sig och blev lydig ända till döden - döden på korset. Därför har också Gud upphöjt honom över allting och gett honom namnet över alla namn, för att i Jesu namn alla knän skall böja sig, i himlen och på jorden och under jorden, och alla tungor bekänna, Gud, Fadern, till ära, att Jesus Kristus är Herren.” - Ef 2:6-11
I advent firar vi ju att detta att Jesus kom och utifrån det är det en fest av förväntan över Hans återkomst. När Simba återtog sitt kungarike så blev allt återskapat och levande igen. Precis så ska det bli vid Jesu återkomst. Det har redan påbörjat men inte fullbordats.
”Öknen och ödemarken skall glädja sig, hedmarken fröjda sig och blomstra som en lilja. Den skall blomstra skönt och fröjda sig, ja, fröjda sig och jubla. Libanons härlighet skall ges åt den, Karmels och Sarons prakt. De skall få se HERRENS härlighet, vår Guds majestät. Stärk kraftlösa händer, styrk vacklande knän. Säg till de försagda: "Var starka, frukta inte!" Se, er Gud kommer med hämnd, vedergällning kommer från Gud. Han kommer själv och frälsar er. Då skall de blindas ögon öppnas och de dövas öron upplåtas. Den lame skall hoppa som en hjort, den stummes tunga skall jubla. Ty vatten skall bryta fram i öknen, strömmar på hedmarken.” - Jes 35:1-6
Två Rytande Tummar Upp för Lejonkungen (1994)
//Jönsson & Svensson
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
||||||||
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 | 9 |
|||
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 | 16 |
|||
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 | 23 |
|||
24 |
25 | 26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
|||
31 |
|||||||||
|